Hoosean kaksi päivää
 

Pasi Toivonen kirjoitti 25.08.2004 kello 11:28:

> Hei Olli,
>
> Huomasitko Netmissionissa olleen lyhyen kirjoituksen? Päivää jolloin
>  2000
> vuotta tulee täyteen on taas siirretty eteenpäin, nyt sen pitäisi
>  toteutua
> 18.9.2004. Toivottavasti kukaan ei enää tämän jälkeen tee uusia
>  laskelmia
> ja siirrä päivämäärää vielä tästäkin eteenpäin. Tiedätkö onko tällöin
> juutalaisten juhlapäiviä (esim. Rosh Hashanah)?
>
> Linkki:
>
> http://philologos.org/bpr/files/t013.htm

> Siunausta,
> Pasi
>


Lue Pasi Savolan suomennosta ja analyysiä tuosta antamastasi linkistä osoitteesta: http://members.surfeu.fi/reinosav/onthecross.htm

Minulle oli kyllä uutta nämä 10 päivää, jotka Paavi Gregory leikkasi pois kalenterista lokakuussa v. 1582. Tällöin todella päästäisiin johonkin syyskuun puoliväliin tänä vuonna. Muuten minä olen laskenut, että 2000 kuuvuotta alkaisivat todennäköisesti toukokuun 17. päivästä v. 33, jolloin Jeesus nousi taivaaseen, ja päättyisivät 2.9.2004 (2000 kuuvuotta = 1971 aurinkovuotta + 108 päivää).

Jeesuksen ylösnousemuspäivästä on minulla kaksi vaihtoehtoa: joko 5.4. tai 7.4. v. 33. Jälkimmäiseen sopisi laskelma, jossa maaliskuun 30. päivänä Jeesus ratsasti aasilla Jerusalemiin (ks. esim. Hal Lindseyn laskelmat hänen kirjastaan "Jeesus tulee"). Tämä oli juutalaisten sapatti eli lauantai (Huom. sapatin päivämatka). Tällöin siis toteutuisi Dan. 9:25:n kohta "voideltuun, ruhtinaaseen, asti". Ensimmäisessä vaihtoehdossa Jeesus piti Öljymäen puheensa vasta maaliskuun 30. päivänä (maanantai, ja ristinkuolema kahden päivän kuluttua tästä, ks. Matt. 26:1,2). Tämäkin siis sopii "voideltuun, ruhtinaaseen, asti". Molemmissa tapauksissa kuitenkin Jeesus olisi kärsinyt ristillä jo keskiviikkona (1.4. tai 3.4.), eikä perjantaina 3.4. Jeesus oli tuonelassa kuolleena tasan 84 tuntia eli 3,5 vrk (tai ainakin 72 tuntia). Perjantai ei oikein sopisi tähän kuvioon, sillä Jeesuksen ylösnousemus kuolleista tapahtui jo sunnuntaina. Jokin kyllä mättää tässä astronomien tutkimuksessa. Nuo 10 puuttuvaa päivääkin epäilyttävät. Juutalaisten uusivuosi Rosh HaShana tänä vuonna (16.9.) kyllä ajoittuisi sopivasti tähän uusimpaan laskelmaan.

Pari teoriaa vielä. Minusta on tehty virhe siinä, että tulkitaan Hoosean 2 päivän tarkan täyttymisen päättyvän uskovien tempaukseen. Olisiko niin, että tämä Hoosean kirjan ilmoittama (juutalaisten) eläväksi tekeminen 2 päivän eli 2000 kuuvuoden kuluttua Jeesuksen taivaaseen astumisesta (Hoos. 6:2) tarkoittaisi vain jonkinlaista Hengen vuodatusta Jooelin kirjan ennustusten mukaisesti Israelin maahan (ks. Jooel 2 ja varsinkin jakeet 28-32)? Toki muukin maailma saisi osansa tästä toisesta helluntaista, joka siis seuraisi Jumalan tuomionpäivää eli Herran päivää, jolloin aurinko muuttuu pimeäksi ja kuu kuin vereksi, ja Jumalan valitut temmataan taivaaseen ("pakoonpäässeet", jae 32). Näin siis varsinaisesti toteutuisi apostoli Pietarin ennustus siitä suuresta Hengen vuodatuksesta, josta hän puhuu Apostolien teoissa. Ensimmäinen helluntai oli vain eräänlaista esitäyttymystä tästä. Tempauksen ajankohta voisi Jeesuksen aikaisia tapahtumia jäljitellen olla 10 päivää ennen eläväksi tekemistä eli Hengen vuodatusta. Jeesushan nostettiin taivaaseen 40 päivää kuolleista nousemisensa jälkeen ja helluntai eli Pyhän Hengen vuodatus tapahtui tästä 10 päivän kuluttua. Nyt siis kaikki voi tapahtua samalla kaavalla eli valitut temmataan 10 päivää ennen 2000 kuuvuoden täyttymistä. Minä ajattelen, että tämä historiassa tapahtunut 10 päivän ohittaminen voisi olla jokin jumalallinen viesti tai johdatus lopputapahtumia silmällä pitäen. Silloin Paavi Gregoryn leikkaamia 10 päivää ei tarvitsisi huomioida jos lasketaan tempauksen tapahtuvan täsmälleen 2000 kuuvuoden päästä. Jos nämä puuttuvat 10 päivää otetaan huomioon, niin minusta 2000 kuuvuotta tulevat täyteen ehkä 12.9.2004 (su). Täysin mahdollista siis tämä teoriani, koska Jumalan tuomioita aina seuraa jonkinlainen armoihin ottaminen kansakuntien kohdalla. Siirrytään kurituksen aikakauteen ja Jumala herättää ihmisiä ahdistuksen kautta, johon liittyy Pyhän Hengen vuodatus. Tuskin tempauksen (tuomiopäivä) kanssa samanaikaisesti tapahtuu mitään Hengen vuodatusta; täytyy olla jonkinlainen väliaika.

Muuten, uskon että Hoosean kirjan 2 päivää voisi olla kaksinkertainen ennustus, eli nämä päivät tarkoittavat sekä kuuvuosia että aurinkovuosia. Nyt profetian kenraaliharjoitusvaiheessa (1. peto on USA) päivät tarkoittavat kuuvuosia ja profetian lopputäyttymysvaiheessa päivät tarkoittaisivat sitten aurinkovuosia (1. peto on EU). Jälkimmäisen vaihtoehdon mukaan Hengen vuodatus tapahtuisi siis joskus keväällä v. 2033, jolloin varsinaisesti Raamatun ennustama Jaakobin ahdistus alkaisi (viimeiset 42 kk lopullisen antikristuksen hallitessa). Profetian sana on rikas, eikä sitä koskaan pidä tulkita yksiselitteisesti.

T: Olli



 

 Takaisin